A to není nic jiného než, že:
Pracuje pro kupujícího
Hlavní zájem kupujícího je koupit za co nejnižší cenu. Prodávající pro změnu chce prodat za co nejvyšší cenu. Jenže, když realitka zastupuje kupujícího, musí se pro něho snažit vyjednat, co nejlepší cenu (rozumějte nejnižší cenu), a proto vás všemožnými argumenty bude tlačit ke slevě. Navíc se i v kupní smlouvě bude snažit vyjednat výhodné podmínky pro kupujícího, které ale mohou být nevýhodné pro vás. Žádný kupující si nenajme a nezaplatí realitní kancelář, aby mu pomohla draze a nevýhodně koupit. A pokud by se tak přeci jen chovala, kupující by ji odmítl zaplatit provizi. A pro vás přece “pracuje” zdarma. Proto to nikdy neudělá.
Slib prodej bez provize a za maximální cenu je jen laciný trik, který má nalákat prodávající, kteří se na realitním trhu nevyznají. A ta největší zákeřnost je právě v tom, že vám realitka zatají, že pracuje pro kupujícího nebo vám dokonce i písemně potvrdí, že pro vás, jako prodávajícího bude pracovat, ale není a nemůže to být pravda. Bohužel je takové chování u nás legální, ačkoli na západě je to považováno za nelegální obchodní praktiku. Nebo si opravdu myslíte, že pro vás někdo bude pracovat zadarmo?
Nepracuje ani pro prodávajícího ani pro kupujícího
Jde ji jenom o to, aby prodávajícího a kupujícího spojila, uzavřela obchod a inkasovala provizi. Nemůžete tak v žádném případě očekávat, že makléř bude hájit vaše zájmy. Makléř by se dostal do konfliktu zájmu, a proto je to nesmysl. Stále ho platí kupující, a pokud od něho chce dostat provizi, tak se jen snaží prodávajícího a kupujícího spojit a jde cestou nejmenšího odporu a kompromisů. To vylučuje, že získáte z prodeje maximum. Makléřům, kteří takto pracují, bohužel je jich většina o nějakém zastupování té strany, která je platí, moc nejde. Představuje to totiž více práce, náročnější obchodní jednání a někdy i delší prodej (tedy i delší dobu čekání na provizi). Naprosto běžně se stává, že přijde kupec a řekne makléři například “Když mi vyjednáte slevu 100 tisíc, tak byt koupím.” Makléř se pak často snaží prodávajícího ke slevě přemluvit, aby obchod, co nejdříve uzavřel a vůbec neřeší, že by se nemovitost mohla prodat třeba za týden i bez slevy. Proč by se víc snažil, vždyť ho přece neplatíte, ale kupující.
Nabízet prodávajícím služby zdarma a k tomu slibovat dosažení maximální prodejní ceny je jeden z nejzákeřnějších způsobů, jak získávat prodávající klienty.
S realitkou můžete prodat bez provize, anebo prodat za co nejvyšší cenu, nikdy ne obojí. Na seznamu neseriózních obchodních praktik tuto řadím na 1. místo.
Článek převzat z kanceláře RE/MAX Alfa